آوار مسکن روی سر مستأجران گیلانی!
آوار مسکن روی سر مستأجران گیلانی!
گرانی مسکن به جایی رسیده که در حال حاضر خیلی از مستاجران ناچار شده‌اند به سراغ خانه‌های کوچکتر و فرسوده‌تر در حاشیه شهرها بروند. در واقع قیمت ملک به قدری بالا رفته که دیگر کمتر کسی قادر به اجاره خانه مناسب است چه برسد به خرید خانه!

تیرنگ:

گرانی مسکن به جایی رسیده که در حال حاضر خیلی از مستاجران ناچار شده‌اند به سراغ خانه‌های کوچکتر و فرسوده‌تر در حاشیه شهرها بروند.
در واقع قیمت ملک به قدری بالا رفته که دیگر کمتر کسی قادر به اجاره خانه مناسب است چه برسد به خرید خانه!
نباید فراموش کرد هر چقدر قیمت ها افزایش پیدا کرد، طبیعتا قدرت خرید مردم نیز پایین تر آمده و این موضوع، در متراژ واحدهای اجاره‌ای،خود را نشان می‌دهد.
یک کارشناس در مشاور املاک به قیمت زمین در شهر رشت اشاره و بیان کرد: در حال حاضر قیمت یک واحد مسکونی تمام شده سنددار در این شهر متری ۲۵ تا ۱۱۰میلیون تومان به فروش می رسد.

رضا قاسمی با بیان اینکه بسیاری از افرادی که بدنبال رهن و اجاره خانه به مشاوران املاک مراجعه می کنند توان پرداخت ودیعه و اجاره مسکن را ندارند، تصریح کرد: یک ششم قیمت تمام شده ملک به عنوان رهن و اجاره خانه که قابل تبدیل شدن به هم است، محاسبه می‌شود و با افزایش قیمت ملک هزینه رهن و اجاره بسیار سنگین می‌شود.
وی اظهار کرد: به طور معمول این افراد ناچارند که به مناطق حاشیه‌ای شهر بروند تا بتوانند خانه اجاره کنند؛ ضمن اینکه کسانی که سرمایه‌ای هم دارند با این رقم‌ها توان خرید خانه را ندارند.

قاسمی تصریح کرد: براساس عرف به ازای هر سال ساخت ۱.۲۵ درصد از قیمت مسکن با چند سال ساخت کم می شود اما با این وجود قیمت ساختمان کارکرده هم برای بیشتر خریداران سنگین است.

وی ادامه داد: در حال حاضر کسانی برای خرید خانه به مشاوران املاک مراجعه می‌کنند که سرمایه‌های پراکنده‌ای دارند و می‌خواهند با خرید خانه سرمایه‌شان را به سرمایه‌ای با ارزش تبدیل کنند و ‌خانه اولی‌ها در بین آنها بسیار کمتر هستند.
قاسمی گفت : رهن و اجاره هم بسیار بالاست و با وجوه متقاضیان همخوانی ندارد؛ به طور مثال رهن کامل یک واحد مسکونی ۱۰۰ متری در یک منطقه ای از رشت به طور متوسط ۶۰۰ میلیون تومان است که البته بنا به موقعیت و کارکرد منزل متفاوت است.

در این میان بسیاری افزایش قیمت ساخت و مصالح ساختمانی به تبع آن قیمت خانه و آپارتمان را در رشد بی رویه افزایش اجاره بها موثر می دانند .
قاسمی در گفت‌وگو با تیرنگ با بیان اینکه قیمت اجاره مسکن در گیلان بالا است، می‌گوید: برای خرید خانه پولی نداریم و حتی نمی‌توانیم اجاره‌بهای سنگین را پرداخت کنیم.
او علت این مسئله را بی‌توجهی مسئولان به وعده‌ها می‌داند.

مهرداد پورعباسی در گفت‌وگو با تیرنگ با بیان اینکه مصالح هر روز قیمت افزایشی دارد گفت: ساخت مسکن با مصالحی که نرخ آن افزایش یافته موجب می‌شود تا قیمت مسکن هم به خودی خود افزایش یابد
این فعال در بخش ساخت مسکن اضافه کرد: مردم وقتی مشاهده می‌کنند که قیمت دلار افزایش یافته و کالاها و خدمات گران می‌شود، تلاش می‌کنند تا سرمایه‌های سرگردان خود را تبدیل به سرمایه‌ای ثابت کنند که در این بین خرید خانه و ملک از راهکارهای پر طرفدار در این زمینه است و بر همین اساس ملک‌هایی با قیمت‌های بالا فروخته شد که سازندگان تصور نمی کردند به راحتی به‌فروش برسد.
او این مسئله را عامل گرانی اجاره می‌داند و معتقد است مسکن روی سر مستأجران آوار شد.
اگرچه دولت وعده ساخت مسکن داده است اما انگار در عمل به وعده‌ها کوتاهی صورت می‌گیرد این مسئله عامل مشکلات بعدی خواهد شد. انتظار می‌رود در این زمینه جهادی عمل شود.